Tuesday, June 7, 2011

Adakah ini dendam ?


Aku tak suka membenci . apatah lagi dibenci .
Aku tak suka menyakiti . apatah lagi disakiti .
Aku tidak suka menipu . apatah lagi ditipu .
Aku tak suka bermusuhan . apatah lagi mempunyai musuh.
aku tidak suka mengkhianati . apatah lagi dikhianati .
aku tidak suka memaki hamun . apatah lagi dimaki.
aku tidak suka memarahi . apatah lagi dimarahi.
aku tidak suka mengumpat . apatah lagi dingumpat .

tetapi keadaan membuatkan aku menjadi seorang .
pembenci . menipu . bermusuhan . mengkhianati . pemaki hamun . pemarah . pengumpat yang sangat pakar .
complete semua yang aku tak suka kini menjadi rutin harian .

aku semakin kusut dalaman dan luaran . bila keadaan sebegini terjadi . sentiasa busuk hati . semakin keras hati untuk menyuarakan sesuatu yang benar .

"Ya! Allah bantulah aku . keluarkan aku dari keadaan yang hina ini .dan. sentiasa kuatkan iman hamba Mu ini . "

aku tak rela keadaan ini terus menular dalam hidup aku yang sentiasa inginkan keamanan . kedamaian . keindahan . penuh warna . kecerian . serta senyuman
biar mati sekali pun aku hanya ingin tersenyum .

Persoalannya
Adakah keadaan ini berlaku disebabkan dendam ?
atau
Adakah keadaan ini berlaku kerana terpengaruh dengan masa dan keadaan ?

siapa yang harus dipersalahkan ? masa ? keadaan ? takdir ?
tiada siapa yang harus dipersalahkan .
ini semua adalah dugaan Tuhan buat hambaNya . supaya terus kuat menghadapi masaalah dunia ini .

Tahu bagai mana ujian diakhirat kelak
?
Wallahualam . hanya Tuhan saja yang tahu .

Penyelesaian
Larikan diri dari situasi ini terus mengekori diri . cari keadaan yang lebih sesuai dengan diri . itu lebih baik dari terus sebegini .

I Hate This Part Right Here !


~ ketenangan amat diperlukan ~


No comments:

Post a Comment