Thursday, June 16, 2011

Kerana Aku Sayang Mereka.

Aku harus membela diri agar aku tidak dipandang hina, dicaci dimaki mahu pun dikutuk kelak . Aku tak kisah sesiapa saja mahu menilai aku seperti mana sekali pun itu adalah hak masingMasing . Kalau suka, aku pun suka . Kalau tak suka aku buat la bagi suka . Kalau aku tak berjaya membuatkan orang suka . Up to you lah . If suka take it . if nop leave it .

Kini aku dikota yang penuh lupur (Kuala Lumpur, marah orang KL nnti.) Disini aku belajar banyak pekara . Bukan saja hanya belajar sebagai seorang Student . Tapi aku jagak belajar untuk mengenali hidup , berdikari , mengenali berbagai ragam manusia , belajar mencari duit poket sendiri , belajar menghargai masa dan belajar mencari mengenali tabah menghadapi dugaan. Jatuh aku , bangunlah aku sendiri dengan sokongan mereka yang sanggup membantu. Aku terharu dan menghargai itu . If buruk perangai aku disini . Buruklah aku tiada kaitan dengan sesiapa pun . Hanya aku yang menanggung baik buruk itu . Aku terima . Aku buat aku tanggung .

Bila aku di kampung halaman ku . Aku belajar tentang kasih sayang diantara family aku kerjasama bantu membantu . tapi tak begitu berkembang sebab ikut cara orang lama . ada baiknya jugak disitu . supaya aku tidak bertindak mengikut sesuka hati . kerana belajar dengan orang lama . Diorang dah hidup lama aku baru setahun jagung . susah nak melawan nanti termakan diri . Kalau buruk perangai aku disini . habis malu besar aku . bukan sekadar aku tapi satu family menanggung malu . bukan ditanya "Siapa itu?" , tapi "Anak siapakah itu?" Siapa yang menanggung malu yang lebih eh agaknya ? Family jugak . tak pasalPasal je . Siyan diorang .

Aku diumpamakan pengukur kebaikan dan keburukan pada family . If buruk perangai . buruklah mereka . if baik aku baiklah mereka . Jadi kini aku adalah penentu ia adalah baik atau buruk . Kini ditangan aku . Wajiblah aku menjadikan ia sebaikBaik yang boleh . Siapa yang mahu kelihatan buruk ? tak nak kan ? Siapa yang mahukan Mak Abah dia dipandang buruk ? Kalau ada . Memang buruk sungguh budak tu . Mati lagi bagus dari menyusahkan Mak Abah kaw .

Aku hanya mawu kasi tawu yang aku sayang Family aku jew . . =) and yang pasti mereka sayang aku jugak . cos aku sorang je anak perempuan diorang . dan untuk abangAbang aku . aku je sorang adik perempuan diorang . aku lah racun dan aku lah penawar . Sape tak sayang mak ayah kaw orang sila korek kubur dan tanam diri sendiri . nk buat cam ne ? hah! lu fikirlah sendiri .

Percutian hanya sehari itu memang sangatSANGATsangat singkat tapi dapat jagak melepaskan rindu dengan diorang . Yang paling best tido dengan mak . dapat Hug . Hug . Sayunk . Sayunk . Nih yang buat nak benti kerja awal nih . .

Dah laa..

Bye!

~sangat tidak best ending ini.

3 comments:

  1. kamu kuat :) adik kesygn abg2nye kan?

    ReplyDelete
  2. Ahak, thankz akak . kesayangan lah agaknye . buat masa sekarang nih, kalo mintak pape maseh dpt je semua . syukurlah tu . hehehee..

    ReplyDelete
  3. you are stronger than you think...lan bdoa smoga hari2 mu makin indah..insyallah...jgn lupa pd Dia k...g ngadu byk2 kt Dia sbb Dia Maha Mendengar... :)

    ReplyDelete