Sunday, December 23, 2012

Keputusan PMR vs. Keputusan Final Exam

"Keputusan PMR akan diumumkan esok, diminta semua calon pergi mendapatkan keputusan disekolah masing-masing" ~ Wehh! esok keputusan PMR keluar laa.. hah! dulu masa sekolah, bila esok keputusan PMR terus call and message kawan-kawan. (Ambik phone abah, masa ni takda handphone sendiri lagi.. tapi budak-budak sekarang bukan main.. baru nak UPSR dah ada handphone sendiri. haish! jeless!).

Hari untuk ambil slip keputusan rasa seram sejuk ja tangan-tangan semua. Belajar main-main saja konon seram sejuk sangat lah kan. Sabar je lah. 

Dapat ja slip keputusan, senyuum dekat cikgu yang bagi slip exam tu. Terus pegi jauh-jauh sikit dari cikgu dengan kawan-kawan tengok result sendiri. Muka aku senyum ja even keputusan teruk. Pasrah je lah. Apa yang aku berlajar dan usahakan itulah aku dapat. Keputusan aku tak berapa ok, tapi boleh la jugak aku masuk sekolah teknik. Kira pandai jugak la kan? haharharharr... 

Sekarang ni keputusan PMR tak perlu pun nak pergi sekolah mengadap muka cikgu lagi dah. dah boleh check guna SMS saja. nak tawu cam mane? macam nii..


Hah! zaman aku dulu takda okeh.. untung budak sekarang dah berteknology tinggi, dan banyak kemudahan. Apa-apa pun berterimakasih la dekat orang-orang lama yang berusaha memudahkan kerja adik-adik kita ni.

Tahun ni anak buah aku yang sulung Fatin ambik keputusan. sebelum keluar keputusan macam-macam dia mintak, kalau dapat 8A dapat apa? kalau dapat 5A dapat apa? haish.. kalau dapat straight A baru boleh dapat apa-apalah.. Alhamdulillah pagi-pagi bangun ja dapat massage dari anak buah aku bagi tawu pasal result dia. Terus tersenyum ada 1 saja C, terus aku tanya subject apa yang C tu? ahahahaa.. tak tanya pulak aku apa yang A tu? so result anak buah aku ok la dari pada acu dia ni. Tapi takpa, biar mereka lebih pandai, sebab suatu hari nanti Malaysia akan datang memerlukan perlapis yang bijak pandai.

Dalam kesibukan budak PMR ambik keputasan diorang. Aku pulak digemparkan oleh kawan-kawan aku  ni semua yang mengatakan result final exam dah keluar.. haish! hasih! hasih! dup dap dup dap.. cebuka online tengok betul ka cerita yang digempar gempur tu?



Haah! dah ade dah status baru disitu. Dup dap dup dap lagi... 


Yeaahh! dah keluar dah result. Dua-dua subject sem akhir ni lulus/pass alhamdulillah, insyaallah tahun depan aku boleh naik pentas ambik sijil Degree!!! yeeaahh! tak sabar.. Tapi ada keputusan keseluruhannya adalah? haih! seperti biasa, result aku tak segempak kawan-kawan aku yang lain. 

Sekarang ni result dah tak perlu tengok menggunakan SMS lagi, sekarang ni aku lebih advance dari tengok result guna SMS, sekarang tengok online saja.. haha..

Jadi apa yang kita usaha itulah yang kita dapat. Usaha jangan putus asa, berdoa meminta bantuan darinya untuk menjadikan usaha kita itu berbaloi.. Insyaallah, dengan izin Allah s.w.t semuanya akan dipermudahkan. Amin.


No comments:

Post a Comment